تا به حال توجه کرده اید که دقیقا یک دقیقه بعد از آنکه در باره موضوعی با کسی صحبت می کنید یک آگهی بر روی گوشی شما ظاهر می شود که باعث تعجب شما می شود ! آیا گوشی های هوشمند مکالمات شما را شنود می کنند؟

گروهی روی این موضوع کار کرده است و می گوید: ما بیشتر روزهای کاری خود را با یک جلسه کنار میز کنفرانس در صبح آغاز و با جلسه ای دیگر در غروب به پایان می رسانیم. ما به صورت روزانه کارهای خود را برنامه ریزی می کنیم. اما امروز ما در حال برنامه ریزی برای کار دیگری هستیم. ما موبایل های خود را نزدیک خود نگه داشتیم و وانمود کردیم که برای سفری به باهاما برای تظاهرات برنامه ریزی کردیم و سپس منتظر ماندیم.

این دقیقا همان موضوعی است که دکتر بران کروپ، استاد علوم رایانه در دانشگاه بلدین والاس در اوهایو نیز تحقیق کرده است. آیا تلفن های ما به مکالمات ما گوش می دهند و اگر بله این اطلاعات به چه دردی می خورد ؟!!!

دکتر کروپ می گوید: شما درباره برنامه ای کاربردی که به میکروفون شما دسترسی داشته باشد چه می دانید ؟ و مصرف کنندگان هیچ پاسخی برای این سوال ندارند. او می گوید برنامه های زیادی هنگام شروع کار پس از نصب از مکان یاب، میکروفون، عکس ها و مخاطبین شما با اجازه ی شما به آنها دسترسی پیدا می کنند، اما اکثر آنها اطلاعات بیشتری نصبت به اجازه ای که شما به آن داده اید بدست می آورند؛ بهتر است بگوییم اطلاعات جامعی را درباره ی شما بدست می آورند.

در این حال موضوع صحبت های ما این بود که برای رفتن به باهاما در مورد رزرو بلیط هواپیما، هتل، ناهار، حمام کردن و غیره صحبت می کردیم.

چند دقیقه بعد همکار خبرنگارمان اشلی نایت آگهی در باره رستوران مجللی درون هواپیما از طرف اینستاگرام دریافت کرد. او گفت: من درباره شما مطمین نیستم ولی مطمینم که درباره پرواز دلتا صحبت کردم و ظرف مدت 10 دقیقه این تبلیغ از طرف شرکت هواپیمایی دلتا در اینستاگرام بدستم رسیده است. من مطمینم که هیچ جست و جویی درباره این شرکت در اینستاگرام انجام نداده ام.

حالا این کار را انجام دهید؛ در آیفون خود به بخش تنظیمات موبایل بروید و پس از ورود به بخش حریم خصوصی شما میتوانید ببینید که چه برنامه هایی از میکروفون شما استفاده می کنند سپس میکروفون آن را خاموش کنید.

دکتر کروپ میگوید بعضی نرم افزار ها هستند که با وجود غیر فعال کردن دسترسی ها بازهم به اطلاعات شما دسترسی دارند و دستورات شما جلوی آنها را نمی گیرد. بغیر از میکروفون قسمت های دیگر موبایل نیز بکار گرفته می شوند. یکی از این قسمت ها مکان یاب و دیگری دفتر تلفن های شماست.

او می گوید: بسباری از مردم خواستار شفاف سازی بیشتری از سوی شرکت هایی مانند اپل هستند و این خواسته را دارند که اطلاعات فردی موبایل آنها بیش از پیش شخصی سازی شود.

دکتر کروپ و تیمش در حال ساخت نرم افزاری هستند تا به شما بگوید که چه نوع داده ای در حال ارسال از تلفن شماست.

فیس بوک که همچنین دارای Instagram است، می گوید از میکروفون دستگاه شما برای گوش دادن به مکالمه های واقعی استفاده نمی کند تا از آن طربق افراد را به تبلیغات مرتبط با موضوعی که مبحث روزانه آن فرد است ارتباط دهد.

برخی از مقالات نشان دهنده این است که این شرکت برای نشان دادن تبلیغات مرتبط به موضوع دلخواه شما از میکروفون موبایل هوشمند شما استفاده می کند.

شرکت نام برده در صفحه رسمی خود نوشت: ما تبلیغات را براساس اطلاعات وارد شده افراد و جست و جوهای روز مره به آنان نشان می دهیم نه آنجه که درباره اش صحبت می کنند.

اخبار کامل این موضوع را در صفحه رسمی فیسبوک مطالعه کنید.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا شما هم به این موضوع بر خورده اید؟