راهنمای خرید گوشی آیفون

در سال 2007، اپل آیفون اصلی خود را راه اندازی کرد و شروع به ایجاد عصر جدید تلفن های هوشمند کرد. تلفن‌های هوشمندی که هم اکنون تحت سلطه سیستم عامل های آیفون اپل و گوگل اندروید قرار دارد. بیش از 12 سال، اپل آیفون های مختلفی را عرضه کرد. از این میان، آیفون 11 و 11 پرو در اکتبر 2019، آیفون SE در آوریل و آیفون های 12 در اکتبر سال 2020 عرضه شدند. همه این ها در کنار مدل هایی که سال های قبل عرضه شده بودند و قیمت پایین تری دارند، ما را به این فکر می اندازد که کدام آیفون برای من مناسب‌تر است؟ با توجه به قیمت ها و مدل ها، ایا ارزش پرداخت هزینه بالا را دارد؟ راهنمای خرید گوشی‌های آیفون به این سؤال شما پاسخ می‌دهد.

آیفون در مقابل اندروید

مقایسه آیفون و تلفن های هوشمند اندرویدی همیشه دشوار است. زیرا آنها دو اکوسیستم کاملاً متفاوت هستند. اگر داده‌های فنی خالص را مقایسه کنیم ، متوجه خواهید شد که می توانید جدیدترین تلفن های هوشمند اندرویدی با ویژگی های قابل توجه بیشتری را با قیمت آیفون های قدیمی خریداری کنید.

با گذشت سال ها، سیستم عامل های اندروید و آیفون تا حدی پیشرفت کرده‌اند و عملکردی مشابه دارند. تلفن‌های هوشمند اندرویدی توسط چندین تولید کننده ساخته می شوند.

تلفن های همراه اپل، بر خلاف سایر برندها، توسط سیستم عاملios  پشتیبانی می‌شود. Ios از عبارت iPhone and the operating system برگرفته شده و مخفف آن است. جدیدترین ios،Ios14  است. اپل iOS 14 را در ژوئن 2020 معرفی کرد.

بیشتر کسانی که در چند سال اخیر آیفون خریده بودند، می توانند گوشی خود را آپدیت کرده و سیستم عامل آن را ارتقاء دهند. این در حالیست که تلفن هایی که سیستم عامل شان اندروید است (مثل سامسونگ و نوکیا و…) این قابلیت را ندارند که بتوانند هر ساله آن را آپدیدت کرده و ارتقاء دهند. تلفن‌های هوشمند اندرود، وقتی با گذر زمان قدیمی می شوند، دیگر قابلیت دریافت نرم افزارهای جدید و آپدیدیت شدن را ندارند.

در میان تلفن های هوشمند، آیفون امن ترین پلتفرم اختصاصی را دارد. زیرا شرکت اپل تمرکز زیادی بر حفظ حریم خصوصی و امنیتی کاربرانش کرده است. بنابراین، خرید آیفون برای افرادی که تمایل زیادی به شخصی سازی تلفن همراه خود دارند، مناسب است.

به روزرسانی های آیفون چگونه کار می کنند؟

اصول اولیه ای در مورد نحوه به روزرسانی اپل برای سیستم عامل iPhone و iOS وجود دارد که لازم است بدانید.

هر پاییز، معمولاً در ماه سپتامبر، اپل سری جدیدی از گوشی های هوشمند شاخص خود را عرضه می کند. البته در این زمان، قیمت‌ها اغلب بالا است. زیرا از جدیدترین فناوری ها در ساخت این گوشی ها استفاده شده است. علاوه بر این، اپل یک مدل فوق العاده بالا و همچنین یک مدلی که علاوه بر رده بالاف مقرون به صرفه نیز باشد، ارائه می دهد.

اپل همزمان با راه اندازی آیفون های جدید، نسخه به روز شده iOS را نیز عرضه می کند. اما نسخه های جدید iOS هر ساله در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان سالانه اپل معرفی می شود تا به توسعه دهندگان فرصت دهد که ویژگی ها و فن آوری های جدید را پیش از موعد در برنامه های خود قرار دهند. این نرم افزار در دسترس عموم قرار می گیرد.

در حال حاضر، مجموعه آیفون های اپل شامل iPhone XR (2018) ، iPhone 11 (2019) ، iPhone 11 Pro (2019) ، iPhone 11 Pro Max (2019) و iPhone SE (2020) است. اگر شما طرفدار Face ID نیستید و می خواهید از Touch ID استفاده کنید، می تواند iPhone SE را انتخاب کنید. اگر به دنبال آیفونی با قابلیت های بالای عکاسی هستید، آیفون 11 پرو را انتخاب کنید. در نهایت اگر آیفونی را می خواهید که علاوه بر ویژگی های خوب، قیمت مناسبی هم داشته باشد، آیفون 11 همان چیزی است که شما به دنبالش هستید.

در این راهنما، تمام آیفون هایی که در لیست فعلی اپل هستند، ارائه شده است. همچنین چند پیشنهاد خرید ارائه و نکات لازم برای خرید گوشی آیفون را ذکر کرده ایم.

راهنمای خرید آیفون 12، آیفون 12 پرو و پرومکس

آیفون های ردۀ 12، آیفون های اصلی سال 2020 اپل هستند. گوشی های این رده شامل کلاس‌های زیر است:

طراحی جدید جذاب با MagSafe، نمایشگر OLED با سپری از جنس سرامیک و دوربین های قوی، از ویژگی های این گران ترین آیفون های اپل است. آیفون 12 و آیفون 12 مینی با رنگ های مشکی، سفید، آبی، سبز، قرمز به بازار عرضه می شوند. در حالی که ایفون 12 پرو و آیفون 12 پرومکس در چهار رنگ گرافیتی، نقره ای، طلایی و ابی اقیانوسی تولید می شوند. آیفون های 12، بیشترین مقاومت را در برابر آب دارند: به مدت 30 دقیقه تا عمق 6 متری آب دوام می آورند.

. اسپیکرهای این گوشی ها نیز توسط Dolby Atmos پشتیبانی می شود که می تواند لذت شنیدن موسیقی را برایتان دو چندان کند. جهت محافظت از صفحه نمایش، از یک پوشش جدید به نام Ceramic Shield استفاده شده است. این پوشش سرامیکی بسیار سخت‌تر و قوی‌تر از هر گلسی است که هم اکنون یک گوشی هوشمند در بازار دارد. این ماده با کریستال های نانو سرامیک تزریق شده و در برابر سقوط، چهار برابر مقاوم تر است.

هر چهار مدل آیفون 12، مجهز به دوربین های واید و اولترا واید هستند. اما دوربین آیفون 12 و 12 مینی دارای لنز دوگانه است در حالیکه آیفون 12 پرو و پرومکس، دوربین با لنز سه گانه دارند.

راهنمای خرید آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرومکس

آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرومکس گل سر سبد گوشی های آیفون هستند. به لحاظ انتقال صوت، قوی ترین اسپیکرها را دارند. قیمت آیفون 11 پرو نسبت به ایفون 11 پومکس کمتر است. این دو مدل، به استثنای اندازه صفحه نمایش و دوام باتری، از دیگر جنبه ها شبیه هم هستند.

آیفون 11 پرو از صفحه نمایش 5.8 اینچی برخوردار است. آیفون 11 پرو مکس دارای صفحه نمایش 6.5 اینچی است و به دلیل بزرگتر بودن صفحه نمایش، باتری بزرگتری در آن تعبیه شده است.

شباهت های آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرومکس

  • صفحه نمایش OLED
  • دوربین با سه لنز
  • دوربین جلو مجهز به سیستم Face ID به منظور احراز هویت بیومتریک
  • بدنۀ شیشه ای با حاشیۀ استیل ضدّ زنگ
  • مقاوم در برابر آب: 4 متر به مدت 30 دقیقه
  • حدّأکثر ظرفیت ذخیره سازی
  • عمر باتری عالی

دوربین سه لنزی این دو آیفون، یک زاویۀ دید عریض ارائه می دهد و دست شما را برای عکس برداری های حرفه‌ای باز می‌گذارد. می‌توانید از لنزهای تله عکس (telephoto lens) برای گرفتن عکس‌های پرتره استفاده کنید. اگر دوربین را در حالت شب (Night Mode) قرار دهید، می توانید در مکان‌های تاریک و شب ها، عکس هایی با کیفیت عالی بگیرید.

راهنمای خرید آیفون 11

دیگر آیفون سال 2019 که در کنار آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس به فروش می رسید، آیفون 11 است. این مدل نیز بسیاری از قابلیت های دو آیفون مذکور را دارا می باشد. اما برخلاف آن ها، قیمت متعادل تری دارد؛ چون برخی از ویژگی های قابل توجه پرو و پرومکس در آن اجرا نشده است. مثلاً در آیفون 11، بجای صفحه نمایش OLED، صفحه نمایش LCD کار گذاشته شده است. دوربین آن بجای سه لنز، با دو لنز تنظیم شده است. فیس آی دی آن نیز با سیستم TrueDepth پشتیبانی می شود.

اگر چه صفحه نمایش LCD آیفون 11 همانند صفحه نمایش OLED آیفون 11 پرو و پرومکس، تصویری عمیق و بسیار زنده ارائه نمی دهد، اما این به معنی بی کیفیت بودن صفحه نمایش آیفون 11 نیست. صفحه نمایش آیفون 11 هم بسیار خوب است و یکی از بهترین نمایشگرهای LCD گوشی های هوشمند بازار را به خود اختصاص داده است. شما می توانید تفاوت بین آیفون 11 و آیفون 11 پرو را در با کنار هم قرار گرفتن این دو گوشی، مشاهده کنید.

همانند آیفون 11 پرو، در آیفون 11 نیز لنزهای دوربین زاویۀ دید عریض دارند، اما لنز سوم تله فتو ندارد. آیفون 11 دارای همان تراشه A13 است که در مدل پرو وجود دارد. به علاوه، 4 گیگابایت RAM دارد. دوربین آیفون 11 دارای 2 لنز است؛ یک لنز اولترا واید و یک لنز واید.  صفحه نمایش نیز ال سی دی است.

اگر دو دل هستید که از بین آیفون 11 پرو و آیفون 11 کدامیک را انتخاب کنید، باید بگوییم که تفاوت در دوربین‌ها خیلی مهم نیست. مگر اینکه شما فردی باشید که اغلب دوست دارد عکس های پرتره و عکس های نزدیکتر بگیرد. زیرا همان دوربین فوق العاده عریض را که فناوری جدید سال 2019 بوده است، دارد. آیفون 11 بدنه شیشه ای دارد اما به جای قاب فولاد ضد زنگ 11 Pro، از قاب آلومینیومی ارزان تری برخوردار است. این مدل همچنین در طیف وسیعی از رنگ های روشن عرضه می شود. در حالی که 11 Pro محدود به رنگ های نقره ای، خاکستری فضایی، طلایی و سبز تیره است.

راهنمای خرید آیفون ایکس آر (iPhone XR)

آیفون XR اپل در سال 2018 به بازار عرضه شد، اما اپل همچنان به عرضه و فروش آن به عنوان یک گزینه ارزان قیمت نسبت به آیفون 11 و آیفون 11 پرو ادامه می دهد.

آیفون XR طراحی مشابه آیفون 11 را دارد. اما در رنگ های بسیار متنوع تر تولید می شود و دوربینش هم دوربین تک لنزی است.

گذشته از این تغییرات و برخی به روزرسانی های نمایشگر آیفون 11، آیفون XR از نظر داشتن سیستم دوربین TrueDepth و Face ID، نمایشگر LCD، بدنه شیشه‌ای و قاب آلومینیومی (با مقاومت در برابر آب کمتر) و پشتیبانی از شارژ بی سیم، با آیفون 11 مشابه است.

واضح است که فناوری ساخت آیفون  XR نسبت به آیفون هایی که در سال 2019 تولید شده اند، پایین‌تر است. بنابراین، در ایکس آر، به جای تراشه A13، تراشه A12 می بینید. دوربین های آن نیز به دوربین آیفون 11 نمی رسد. اما با توجه به قیمت آن، هنوز یک دستگاه بسیار قدرتمند است و افراد زیادی آن را انتخاب می کنند. بنابراین، اگر دوست دارید یک تلفن همراه آیفون داشته باشید، اما تمایل ندارید هزینۀ زیادی بابت آن بپردازید، ایکس آر گزینۀ مناسبی است.

راهنمای خرید آیفون اس ای 2020 (iPhone SE 2020)

آیفون SE در آوریل سال 2020 معرفی شد و مقرون به صرفه ترین آیفون اپل است. آیفون اس ای جایگزین آیفون 8 و آیفون 8 پلاس که تولیدشان متوقف شد، گشت. طراحی iPhone SE 2020 مشابه آیفون 8 است. صفحه نمایش LCD 407 اینچی دارد. بالا و پایین دستگاه حاشیه یا لبۀ پهن داشته و دکمۀ Home پایین دستگاه قرار دارد. دوربین جلو، بلندگو و میکروفون نیز در بالای دستگاه طراحی و تعبیه شده است.

در حال حاضر، آیفون SE تنها آیفونی است که اپل با Touch ID به فروش می رساند. این ویژگی برای کسانی که سنسور اثر انگشت را به Face ID ترجیح می‌دهند، ایده آل است. دیگر ویژگی های این گوشی به صورت زیر است:

  • بدنۀ جلویی و پشتی شیشه ای و قاب آلومینیومی.
  • این دستگاه به پردازندۀ A13 Bionic که در آیفون 11، 11 پرو و 11 پرو مکس وجود دارد مجهز است؛، بنابراین، این چهار آیفون از نظر سرعت مثل هم هستند.
  • تراشۀ iPhone SE 2020 نیز همانند آیفون 11، 11 پرو و 11 پرومکس است.
  • Face ID ندارد.
  • دوربین آن تک لنزی است.
  • فضای ذخیره سازی آن 64، 128 و 256 گیگابایت است.

راهنمایی و پاسخ به سؤالات متداول برای خرید گوشی آیفون

عمر باتری کدام مدل آیفون بیشتر و بهتر است؟

در میان آیفون های اپل، آیفون 11، 11 پرو و 11 پرو مکس، با پردازنده های کارآمدتر A13، بیشترین عمر باتری را دارند. از بین این سه نیز، آیفون 11 پرو مکس با نمایشگر 6.5 اینچی خود، بیشترین عمر باتری را دارد؛ زیرا فضای لازم برای تعبیه یک باتری بزرگتر را داراست. شما می توانید تا 20 ساعت با آن فیلم آفلاین ببنید؛ 80 ساعت موسیقی گوش کنید و یا به مدت 12 ساعت فیلم آنلاین تماشا کنید. این ویژگی در مورد آیفون 11 پرو به صورت زیر است:

  • تا 18 ساعت ویدئو پلی بک
  • 11 ساعت فیلم آنلاین
  • 65 ساعت موسیقی

کدام آیفون بهترین دوربین را دارد؟

آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس با سیستم های بروزرسانی شده دوربین لنزهای سه گانه خود، بهترین دوربین ها را دارند. یک دوربین 12 مگا پیکسلی با زاویه دید عریض با سنسور بزرگتر و قابلیت فوکوس خودکار بهتر از مدل های قبلی آیفون، یک لنز تله فوتو 12 مگا پیکسلی با دیافراگم f / 2.0 بهبود یافته برای عکس های نزدیکتر و یک لنز فوق العاده، زاویه دید جدید که فاصله کانونی 13 میلی متر ارائه می دهد. این ویژگی برای عکاسی های گروهی گسترده، معماری، عکاسی از مناظر و موارد دیگر بسیار مناسب است.

آیفون 11 پرو همچنین دارای حالت شب است. ویژگی که در شرایط کم نور، حالت پرتره و عکاسی در پس زمینه تار، عکس های باورنکردنی به شما ارائه می‌دهد. حالت شب یکی از پیشرفته‌ترین ویژگی دوربین‌های اپل در سال‌های گذشته است. این یک ویژگی خارق العاده ای برای عکاسان آیفون است.

در اینجا یک برتری برای آیفون 11 وجود دارد! زیرا دارای همان دوربین های زاویه دید و فوق العاده واید است که در آیفون 11 پرو وجود دارد، اما بدون لنز تله فوتو است. همچنین حالت Night Mode تصاویری با همان کیفیت تصویر خارق العاده به شما ارائه می دهد. همۀ این ها در حالیست که شما هزینه کمتری هم برای خرید آن پرداخت کرده بودید.

کدام آیفون دارای Touch ID است؟

اگر به دنبال گوشی اپلی با Touch ID هستید، تنها گزینه شما آیفون SE 2020 است. اپل در سال 2017 استفاده از Touch ID را برای آیفون های پرچمدار خود متوقف کرد. به همین دلیل، در مدل‌های 2018 و 2019 Touch ID وجود ندارد. آیفون SE برای اینکه دستگاه فوق العاده مقرون به صرفه باشد، به جای Face ID از Touch ID بهره می‌برد. این ویژگی برای کسانی که استفاده از حسگر اثر انگشت را به تشخیص چهره ترجیح می‌دهند، بسیار مناسب است.

ارزش خرید کدام آیفون بیشتر است؟

آیفون 11 و آیفون SE از لحاظ ارزش خرید و پرداخت هزینه، تقریباً یکسان هستند. زیرا در عین مناسب بودن قیمت، یک ویژگی عالی را در آیفون 11 معرفی کرد. تنظیمات دوربین آیفون 11 مشابه مدل 11 پرو (بجز لنز تله فوتو) است.  تراشه فوق العاده سریع و کارآمد A13 با 4 گیگابایت رم دارد. عمر باتری نیز مشابه (و باورنکردنی) است. به علاوه، دارای همان TrueDepth است.

برای اکثر مردم، آیفون 11 بهترین گزینه است. زیرا تمام قابلیت هایی را که شما می خواهید از یک آیفون داشته باشید را دارد. بنابراین، اگر می خواهید مجموعه ای از ویژگی های مدرن و ماندگار یک گوشی اپل را داشته باشید، این آیفون همه جانبه، بهترین گزینه است.

اگر بودجه کافی ندارید و Touch ID را ترجیح می دهید، iPhone SE بهترین گزینه خواهد شد. دارای یک دوربین تک لنز و طراحی قدیمی تر است و حاشیه های پهنی دارد. دارای همان تراشه A13 است که در آیفون‌های پرچمدار وجود دارد. بنابراین، سرعت آن نیز به همین سرعت است.

آیفون 7 و 8 بخرم یا نخرم؟

مدل‌های جدید آیفون گران هستند و هر کسی توان پرداخت آن را ندارد. اگرچه آیفون سِون دیگر تولید نمی شود، اما می‌توانید دست دوم آن را تهیه کنید. در مقایسه با گوشی های هوشمند برتر فعلی، آیفون 7 و آیفون 8 دیگر مدرن به نظر نمی‌رسند. شاید به این دلیل که در مدل‌های جدید، نسبت صفحه به بدنه، به طور قابل افزایش یافته است. اکنون حتی تلفن‌های هوشمند میان رده از دنیای اندروید تقریباً به طور کامل از نمایشگرها تشکیل شده‌اند. مدل‌های 7 و 8 از قابلیت‌های خوبی برخوردارهستند و گزینه خوبی برای همه کسانی هستند که نیازی به مدل های جدیدتر ندارند.

اما هنگامی که آیفون SE وارد بازار شد توصیه برای مدل‌های قدیمی‌تر، یعنی iphon7,8 دشوارتر شد! زیرا SE مدل جدیدی است که قابلیت های بهتر و بیشتری داشته و در عین حال قیمت مناسبی هم دارد. به طور خلاصه، iPhone SE مانند آیفون 7 و 8 به نظر می رسد. اما دوربین بهتر و جدیدترین پردازنده دارد. این برنامه همچنین از به روزرسانی های iOS برای چند سال آینده پشتیبانی خواهد کرد و بنابراین، نسبت به آیفون 7 و 8 بسیار ایمن‌تر است.

اگر هنوز هم برای خرید گوشی مورد علاقه خود تردید دارید، با ما تماس بگیرید. کارشناس فروشگاه اینترنتی یقرون با مشاوره رایگان، شما را برای بهترین انتخاب راهنمایی خواهد کرد. چون پول شما با ارزش است؛ حتی یقرون!