لپ تاپ گیمینگ به لپ تاپ‌هایی گفته می‌شود که نسبت به نوت بوک‌های معمولی، پردازنده قوی، سرعت بالاتر و کیفیت بالاتر داشته و برای اجرای بازی‌های سنگین مناسب است. راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ به شما می‌گوید که GPU،CPU، رزولوشن و صفحه کلید از مهمترین مواردی هستند که باید در زمان خرید به آن‌ها توجه کنید. اما استثناً در این مورد، میزان عمر باتری در اولویت قرار ندارد! در حالی در بین گیمینگ‌های رایانه‌ای، دسکتاپ همچنان عالی باقی مانده است، اما گاه شما به سیستمی قابل حمل نیاز دارید. سیستمی که قدرت مناسبی هم برای بازی‌های رایانه‌ای داشته باشد. اینجاست که PCهای گیمر به میان می‌آید. اما برای خرید لپ تاپ گیمینگ مناسب، چه مواردی را باید در نظر گرفت؟ بهترین گزینه برای خرید متناسب با بودجه، کدام گزینه است؟ با فروشگاه اینترنتی یقرون همراه باشید تا فوت و فن‌هایی را به شما بگوییم تا بهترین‌ها را انتخاب کنید.

راهنمایی برای خرید لپ تاپ گیمینگ مناسب

  1. حواستان به GPU باشد! بیشتر بازی ها به GPU وابسته هستند. از آنجا که نمی‌توان GPU لپ تاپ‌ها را ارتقاء داد، لازم است در هنگام خرید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. یک GPU خوب تضمین می کند که PC شما تا چند سال در تنظیمات بالا بازی می کند.
  2. به آپدیت های آینده توجه کنید! در بسیاری از PCهای بازی، امکان ارتقای حافظۀ RAM و فضای ذخیره سازی وجود دارد. بنابراین، اگر این ارتقاء دادن‌ها و به روز رسانی‌ها برایتان مهم است، به این نکته هم توجه داشته باشید؛ چون این امکان در همۀ PCها وجود ندارد.
  3. به رزولوشن و سرعت توجه کنید: در حال حاضر، سریع‌ترین نمایشگرهای 144 هرتز، فقط در رزولوشن 1920 * 1080 ارائه می‌شوند. صفحه نمایش های 4K کندتر هستند.
  4. صفحه کلید خوب: شما نمی خواهید بازی های خود را با یک کیبورد یا صفحه کلید خشک یا سفت و سخت انجام دهید. بنابراین، در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ مناسب، به خوش دست بودن و نرمی صفحه کلید توجه داشته باشید.
  5. توجه عمر باتری: تعداد نوت‌بوک‌های بازی که می‌توانند 8 ساعت یا بیشتر شارژ را نگه دارند، کم است. اگر مدت زمان نگهداری شارژ برایتان مهم است، این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید.

مشخصات لپ تاپ گیمینگ

 

بهترین و مناسب‌ترین GPU برای نوت بوک‌های گیمینگ کدام است؟

در حالی که برخی از بازی‌های رایانه‌ای، از پردازنده مرکزی (CPU) استفاده می‌کنند، اکثر بازی ها همچنان به پردازنده گرافیکی متصل هستند. بنابراین، این یکی از بزرگترین تصمیماتی است که هنگام خرید نوت بوک مخصوص بازی می‌گیرید. در حال حاضر، اکثر نوت بوک‌های بازی با پردازنده های گرافیکی Nvidia GeForce GTX یا RTX تولید می‌شوند.

جدیدترین کارت گرافیک‌های سری Nvidia، کارت گرافیک‌های سوپر سری RTX 20 هستند که شامل 2070 Super و 2080 Super می‌باشد. هر یک از این دو سری، بعد از مدت کوتاهی دچار پرش می‌شوند. از دیگر کارت‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌های گیمینگ، می‌توان به AMD اشاره کرد. AMD شامل سری Radeon RX 5000M است. در سیستم‌های ارزان‌تر، از RX 5500M و در سیستم های پیشرفته‌تر و گران‌تر از RX 5600M و RX 5700M استفاده می‌شود. مدل‌های RTX پریمیوم یا نسخه کامل دارند.

بازی‌های سطح پایین: اگر نوت بوک گیمینگ را برای فرزند کوچک تان می خواهید یا اینکه خودتان تازه به دنیای بازی‌های رایانه‌ای وارد شده و چندان حرفه ای نیستید، به سراغ GPUهای GTX 1650 یا RX 5500M بروید. این دو نوع GPU این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید بیشتر بازی‌ها را انجام دهید؛ البته در تنظیمات متوسط. GTX 1660 Ti انرژی و هیجان بیشتری در حین بازی در شما ایجاد می‌کند و به نظر ما قابل توجه است و ارزش پرداخت هزینه را دارد.

بازی‌های قوی: در بین انواع کارت‌های گرافیکی لپ تاپ گیمینگ، Nvidia’s GeForce RTX 2060 گزینه قدرتمندی است. شما می‌توانید با استفاده از آن، بسیاری از بازی ها را در تنظیمات بالا انجام دهید. در این کارت گرافیک، کوچکترین استانداردها هم رعایت شده است.

بازی‌های حرفه‌ای با VR و بالاترین تنظیمات

اگر از بازی‌های رایانه‌ای حرفه‌ای و سطح بالا استفاده می‌کنید و خودتان هم در این کار حرفه‌ای شده‌اید، کارت گرافیک RTX 2070 را انتخاب کنید. RTX 2070 این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در تنظیمات بالا، بازی‌های خود را انجام دهید. کارت گرافیک های RTX 2080 و یا RTX 2080 Ti، قوی‌ترین کارت‌های سری 20 هستند. این دو سری، جلوه‌های ویژه بسیار طبیعی و چشم نوازی ایجاد می‌کنند. همچنین به شما امکان می‌دهند جلوه‌هایی مانند Nvidia Gameworks را داشته باشید. با سری جدید RTX، می‌توانید بازی های ویدئویی ردیابی شده انجام دهید و سرعت فریم بیشتری دریافت کنید. RTX 2070 و RTX 2080 حتی ممکن است برای بازی‌های 4K نیز مناسب باشند.

برای خرید نوت بوک گیمینگ به چه مشخصات دیگری توجه کنیم؟

GPU مهم است و توضیحاتی هم در بالا راجع به آن ارائه شد. اما موارد دیگری هم هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. از جمله: CPU خوب، RAM کافی و فضای ذخیره سازی زیاد!

1- CPU

بسته به بودجه ای که دارید، می‌توانید یک لپ تاپ گیمینگ با CPU بسیار قدرتمند Core i7 بخرید. حتی می‌توانید نوت بوک‌هایی که پردازنده‌هاشان قابلیت اورکلاک دارند (مانند (Intel Core i9-9980HK خریداری کنید. همچنین می‌توانید لپ تاپ‌هایی با CPU دسک تاپ پیدا کنید. با این حال، بیشتر بازی‌ها از پردازنده گرافیکی با کیفیت CPU بالا بهره‌مند هستند. بنابراین، قطعاً می‌توانید با پردازنده Core i5 هم کارتان را پیش ببرید و بازی‌های هیجان انگیزی را تجربه کنید. توجه داشته باشید که پردازنده ها قابل ارتقاء نیستند. بنابراین، در زمان خرید، با توجه به بودجه که در اختیار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

2- RAM

حافظۀ لپ تاپ، رَم است. یک رم 8 گیگا بایتی، حدأقل ظرفیتی است که برای نوت بوک‌های با کاربری معمولی هم توصیه می‌شود؛ چه برسد به یک سیستم گیمینگ. لپ تاپ‌های با کارت گرافیک GTX 1650 یا 1660 Ti دارند، معمولاً 8 گیگ رم دارند. سیستم هایی که کارت گرافیک GTX 2060 یا بالاتر دارند، ظرفیت رم‌شان به 16 گیگ می‌رسد. اگر بودجه تان به شما اجازه خرید سیستمی با رم 16 گیگ نمی‌دهد، نگران نباشید. می‌توانید دستگاهی با رم 8 گیگی بخرید و بعداً آن را به 16 گیگ ارتقاء دهید. در بسیاری از نوت‌بوک‌های گیمینگ، حافظه قابل ارتقاء است.

3- فضای ذخیره سازی لپ تاپ گیمینگ

هارد دیسک یا SSD؟ چرا هر دو نه؟! برخی از لپ تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت، فقط یک هارد دیسک (معمولاً 1 ترابایتی) دارند. اما اکثر نوت بوک های بازی دارای یک SSD کوچک نیز هستند که به عنوان درایو بوت عمل می‌کند. می‌توانید 128GB SSD و هم 1TB HDD را همزمان با هم داشته باشید. هر چه SSD بزرگ تر باشد، زمان لود شدن نوت بوک‌تان کاهش می‌یابد. به بیان دیگر، سیستم سریع‌تر بارگیری کرده و زودتر بالا می‌آید. اما SSD مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است. مانند RAM، فضای ذخیره سازی نوت بوک‌های بازی نیز اغلب قابل ارتقا است. بنابراین، اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، می‌توانید یک هارد دیسک 2 ترابایتی یا بزرگتر انتخاب کنید.

راهنمای نمایشگر لپ تاپ‌ گیمینگ

برای یک بازیکن حرفه‌ای، نمایشگر نوت بوک مهم است. اما یک صفحه نمایشگر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا شما در زمان بازی، احساس راحت‌تر و بهتری داشته باشید؟

1- اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش بیشتر نوت بوک‌های گیمینگ، 15 یا 17 اینچ است. البته سیستم‌هایی هم در بازار وجود دارند که دارای پنل های 18 اینچی هستند. البته می توانید سیستم هایی با صفحه نمایش 14 اینچ هم پیدا کنید که البته کمتر تولید می شوند. اندازه ای که انتخاب می‌کنید، به سلیقۀ شخصی خودتان بستگی دارد. اما به یاد داشته باشید، هر چه صفحه بزرگ تر باشد، نوت بوک هم بزرگ‌تر و سنگین‌تر خواهد شد.

2- وضوح تصویر (رزولوشن)

در زمان خرید، سیستمی که وضوح تصویر کمتر از 1080*1920 داشته باشد را نخرید. البته امروزه دیگر چنین سیستم‌هایی زیاد در بازار وجود ندارند. معمولاً رزولوشن لپ تاپ های گیمینگی که کارت گرافیک‌شان RTX 2070 و یا RTX 2080 است، 1440* 2560 است. وضوح تصویر در مورد 4Kها هم معمولاً 2160*3840 می باشد.

3- نرخ تازه سازی (Refresh rate)

بیشتر لپ تاپ‌ها دارای وضوح تصویر 1080 پیکسل و صفحه نمایش 60 هرتز هستند. این ویژگی ها برای بسیاری از گیمرها کاملاً مناسب و کافی است. نمایشگرهایی که وضوح بالاتری دارند (2560*1440؛ 3840*2160) بسیار شکیل و زیبا هستند اما از 60 هرتز بالاتر می‌روند. به همین دلیل، برای بسیاری از گیمرها، رزولوشن 1080 می تواند بهترین گزینه باشد. نمایشگرهای FHD، با 144 یا 240 هرتز، سرعت تازه سازی سریع تری دارند. مطمئناً این نمایشگرها به یک پردازنده گرافیکی عالی و قدرتمند نیاز خواهند اشت.

4- Nvidia G-Sync and AMD FreeSync

در برخی از نوت‌بوک‌های مخصوص بازی، مخصوصاً در مدل‌های پیشرفته، از فناوری‌هایی به کار گرفته شده که صفحه نمایش را با کارتهای گرافیک همگام‌سازی می‌کنند. این فناوری، مانع از ایجاد سایه یا شبح در صفحه نمایش می‌شود.

از خرید نمایشگرهای لمسی اجتناب کنید: نمایشگرهای لمسی به خودی خود بد نیستند. اما در مورد گیمینگ لزومی به وجود آن‌ها نیست. نمایشگرهای لمسی به مرور زمان، از عمر باتری دستگاه شما می‌کاهند. همچنین برخی از این نوع نمایشگرها ممکن است صفحه نمایش براق داشته باشند که در ممکن است زمان بازی، آزار دهنده شود.

راهنمایی دربارۀ کیبورد نوت بوک‌های گیمینگ

اگر یک گیمر مبتدی هستید، می‌توانید نوت بوکی را انتخاب کنید که صفحه کلید آن دارای نور پس زمینه LED باشد. اما موارد دیگری هم هست که باید در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ به آن ها توجه کرد.

اندازۀ صفحه کلید در لپ تاپ گیمینگ

نوت بوک هایی با صفحه کلید 105 میلیمتری، مناسب هستند و اگر بتوانید اندازۀ 2 میلیمتری آن ها را پیدا کنید که چه بهتر! برخی از لپ تاپ‌های بسیار گران قیمت دارای صفحه کلید مکانیکی هستند.

عملکرد دکمه‌ها: منظور از تحریک دکمه یا عملکرد ان، در واقع میزان نیرویی است که به دکمه های صفحه کلید آورده می‌شود تا عمل کند. ایده‌آل‌ترین مقدار این نیرو، 65 تا 75 گرم است.

کلیدهای ماکرو

یافتن کلیدهای ماکرو در یک لپ تاپ گیمینگ دشوار است، اما غیرممکن نیست. مجموعه کلیدهای ماکرو که قابلیت برنامه ریزی هم داشته باشند، به شما امکان می دهد بتوانید معمول‌ترین کارهایی را که در بازی ها انجام می‌دهید، با آن ها انجام دهید. در این مورد، کارخانه‌های تولید کننده لپ تاپ‌ها، یک نرم افزار سفارشی همراه سیستم ارائه می‌دهند.

Anti-ghosting و n-key rollover

این دو ویژگی باعث می شوند عملکرد شما در بازی ها به بهترین شکل ممکن انجام شود. anti-ghosting به این معنی است که وقتی چند کلید دسته بازی را همزمان فشار می‌دهید و یا چندین عمل انجام دهید، همه آنها ثبت می‌شوند. n-key rollover نیز به این معنی است که هر کلید مستقل از کلیدهای دیگر است و بدون توجه به فشار دادن کلیدهای دیگر، عملیات خود را انجام خواهد داد.

نور پس زمینه

در لپ تاپ‌های بازی ارزان قیمت، نور پس زمینه فقط قرمز یا سفید است. بهترین صفحه کلیدها دارای نور پس زمینه RGB هستند. برخی نوت بوک‌ها حتی به شما اجازه می‌دهند نورپردازی نور پس زمینه را بر اساس نوع بازی، به دلخواه خودتان تغییر دهید.

عمر باتری لپ تاپ‌ گیمینگ تا چه حد مهم است؟

بر خلاف آنچه که در راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی گفته شد، میزان عمر باتری در مورد لپ تاپ گیمینگ چندان مهم نیست! زیرا اگر هدف اصلی شما بازی است، باید لپ تاپ‌تان را به برق وصل کنید تا عملکرد GPU را به طور کامل داشته باشید. تجربه نشان داده است که بیشتر نوت بوک‌های مخصوص بازی فقط چند ساعت با شارژ دوام می‌آورند.

عمر باتری لپ تاپ گیمینگ

 

نوت بوک‌های بازی و مارک‌های خاص!

برخی برندها، تعدادی ویژگی منحصر به خودشان را در مورد نوت بوک‌های بازی ارائه می‌دهند. مثلاً برخی از آن‌ها طراحی خاصی در مورد بخش سخت‌افزاری لپ تاپ‌های خود انجام می‌دهند در حالی که برخی دیگر، بر روی نرم افزارهای سفارشی تمرکز می‌کنند.

در این قسمت به ویژگی های منحصر به فرد تعدادی از برندهای معروف لپ تاپ اشاره شده است.

ایسوس

ایسوس لپ تاپ‌های گیمینگ زیادی به بازار عرضه کرده است. Zephyrus G14 بهترین لپ تاپ گیمینگ ADM موجود در بازار است. این شرکت برنامه‌های نرم افزاری مانند Armoury Crate را ارائه داده است که به شما امکان می دهد بتوانید نور پس زمینه نوت بوک تان را به صورت شخصی تنظیم کنید. یک نرم افزار دیگر به نام ROG Gaming Center تولید کرده است که اطلاعاتی در مورد دمای لپ تاپ، RAM و فضای ذخیره سیستم‌تان به شما می‌دهد.

ایسر

شرکت ایسر به تولید لپ تاپ هایی با سخت افزارهای مقرون به صرفه مشهور است. برنامه PredatorSense که توسط این برند تولید شده است، به شما امکان می‌دهد تا میزان استفاده از پردازنده و GPU خود را کنترل کرده و سرعت فن سیستم را شخصی سازی کنید.

HP

برنامه Omen در لپ تاپ گیمینگ HP جزئیات استفاده از پردازنده گرافیکی، CPU، RAM و تقویت کننده شبکه را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید پهنای باند را در اولویت قرار دهید.

جمع بندی

هنگام خرید یک لپ تاپ گیمینگ، سیستمی را خریداری کنید که چند سال دوام بیاورد. اگر بودجه کافی دارید، یک پردازنده گرافیکی میان رده تا رده بالا تهیه کنید. بدیهی است کارت گرافیک بهتر، عملکرد بهتری را ارائه می دهد. انتخاب کارت گرافیک حتی مهمتر از RAM و CPU است؛ اگرچه باید به آن ها نیز توجه کنید. فضای ذخیره سازی به احتمال زیاد قابل ارتقا است. اما باز هم بهتر است لپ تاپی با  فضای ذخیره‌سازی زیاد انتخاب کنید. وضوح تصویر و سرعت نمایشگر را نیز در نظر بگیرید و پرس و جو کنید که چه نرم افزاری برای شما مفید خواهد بود. با همۀ این موارد، عمر باتری چندان قابل توجه نیست. چگونگی عملکرد همه اینها با هم، کیفیت و کارایی نهایی لپ تاپ گیمینگ شما را نشان خواهد داد.

نگاهی بر بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ سال 2020

  • (Razer Blade 15 (2020: ابعاد 25 x 13.98 x 0.78 inches، کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Super Max-Q، Full HD، رم تا 16GB.
  • Dell G3 15: ابعاد 85 x 14.4 x 10 inches، کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 Ti Max-Q، Full HD، رم 16GB.
  • Asus TUF A15: ابعاد 1 x 10.1 x 1 inches، کارت گرافیک Nvidia RTX 2060، Full HD IPS، رم 16GB DDR4-2666.
  • MSI GS65 Stealth Thin: ابعاد 75 x 14.08 x 0.69 inches، کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1060 – RTX 2080 Max-Q، Full HD، رم 512GB- 1TB M.2 SSD.
  • Asus ROG Zephyrus G14: ابعاد 76″ (324mm) x 8.74″ (222mm) x 0.70″ (179mm)، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2060 Max-Q، Full HD IPS، رم 16GB DDR4-3200.
  • Acer Predator Helios 300: ابعاد 01 x 14.23 x 0.9 inches، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2070 with Max-Q، Full HD IPS، رم 16GB DDR4-2666.